Skoleåret 2004-2005 i Børne og Familiehuset.

En kombination af billeder og tekst.

Sommerlejr til Doverodde Gl. Købmandsgård

2004/05

På sørøvertogt med et flot sejlskib fra Thisted havn.

Torsdag den 26. maj gik turen til Naturskolen ved Hald Sø. Her skulle vi bygge forskellige typer huler under kyndig vejledning at naturvejlederen.

Torsdags den 19. maj udflugt til Bruunhaab Papfabrik.

Vi sluttede af med at lave en skål i pap. Pappet var i en

så god kvalitet, at det var som at arbejde i læder. Selv de

snore vi brugte til at samle hjørnerne var papstrimler.

Her er Rasmus´resultat.

København - en rigtig god tur med mange oplevelser.

Konfirmationer i foråret.

Martin blev konfirmeret d. 10. april og Danni skal d. 8. maj. Herunder ses Martin på dagen med sin lillebror. Tillykke til Martin og Danni og jeres familier.

Fredag d. 18. marts lige inden vi tog på påskeferie prikkede den første kylling hul i skallen og så for første gang dagens lys. Sidenhen fulgte 8 andre.

Så blev det marts måned - og efter kalenderen forår, og dermed også tiden for vores store temauger om "Dyr i Danmark".

Temaugerne er ikke kun besøg ud af huset. Vi har desikeret fisk, lavet plancher om forskellige dyr, og som du kan se her lavet forsøg med orme. Foretrækker orme at være i mørke eller lys ? eller at leve varmt eller koldt ? Martin og Michael har svaret nu.

Men dyr i Danmark er også dyr fra andre verdensdele, der udstilles i store og små zoologiske haver i Danmark. Vi har besøgt en af de mindste Christianshede Mini Zoo, hvor Bent viste os rundt, og fortalte meget om de enkelte dyr.

Det går rigtigt godt med vores temauger. Børnene er meget opsatte på at lære nyt. I dag onsdag d. 9. marts havde vi en aftale på Gl.Estrup - der nu fungerer som et spændende landbrugsmuseum. Der var rundvisning på "gården", hvor vi besøgte alle de traditionelle dyr, der har været/er i det danske landbrug.

Derefter prøvede vi forskellige ting i værkstederne. Vi kærnede fløde til smør. Det smagte godt. Af resterne blev der kærnemælk. Vi farvede flotte påskeæg ved at pakke æg ind i løgskaller sammen med forskellige krydderurter. Æggene blev kogt, og var utroligt smukt farvede bagefter. En god dag i nogle gode værksteder med et dygtigt personale, der formåede at fastholde børnene. En stor tak til Gl.Estrup.

Mandag d. 7. marts lagde vi godt fra land med en spændende dag ud af huset. Først besøgte vi Aidt Slagtehus. Her så vi processen fra den levende ko kom ind, fik et skud for panden, blev skåret op og parteret. Og hængt på køl.

Herefter gik turen videre til det økologiske hønsebrug ved Hammel. Her gik vi ind imellem 4500 fritgående høns. Så der sneg sig en del små hænder hen til en varm voksenhånd. Undervejs fandt vi en del æg. Der blev indsamlet godt 4000 æg om dagen. Efter besøget i hønsefarmen blev vi inviteret indenfor, og blev budt på et veldækket frokostbord - naturligvis med en lækker æggekage. Et utroligt flot besøg hos Arne og Anette på Hedehusenes Økohønseri. Som afsked fik alle drengene en bakke nylagte økologiske æg med hjem.

Dagens sidste besøg var på et helt almindeligt gammeldags dansk landbrug. Vi besøgte Kaj, der er Michael og Martins fars onkel.

Så kom vinteren endelig til Børne-og Familiehuset. Det betød dejlige røde kinder i alle frikvarterene.

Fastelavnsfest fredag d. 4. februar 2005.

Februar 2005. Michael besøger fars arbejdsplads.

Juleafslutning 2004

Vores 10 års fødselsdag den 1. november 2004

Skolernes motionsdag

Besøg på Spøttrup Borg

Fra temaugerne om Middelalderen

Udstillingen "Silkeborg i gamle dage" på Silkeborg Bibliotek lavet af vores ældste elever. Her er billeder fra åbningen:

Fisketur på Lillebælt med familier

Byvandring med seniorer i Silkeborg

En fredag til svømning. Der er gang i vipperne

Lejrskole Klostermølle 2004

Sommerferieture 2004

Vikingerne invaderede Lemming

Det har været to urolige uger i Lemming. Vikingerne har igen hærget landet. Der blev syet lædersko, dragter. Der blev lavet smykker og våben. Flettet pilehegn og rejst telte. To meget spændende emneuger blev afsluttet med en rigtig vikingefest med helstegt lam. Vores naboer var inviteret og mødte op til afslutningen.

Så er vi hjemme igen efter en uge i Norge og Østrig

Vi har haft en forrygende uge i Norge. Først med 2 dage i dejligt solskin på langrendski på løjperne omkring Hovden. Det var smukt og alle børnene blev så dygtige, at vi kunne tage på en fælles udflugt i fjeldet med madpakke og varm cacao. Vi fandt også ud af, at børnenes modstand mod langrend ski var fordi de troede, at man skulle rende langt på skiene. De tænker meget konkret. Så da de først fandt ud af, at det ikke var fordi de skulle løbe 20 kilometer, syntes de, at det var meget sjovt.

Dog glædede de sig alle sammen mest til, at de skulle stå på slalomski. Det blev også et par gode dage, hvor alle opnåede at komme med på toppen af bjerget, og alle kom godt ned af pisterne. Onsdag og torsdag var vi ved liftene, når de åbnede kl. 9.30 og gik derfra som de sidste klokken 16.30. Så det var nogle meget trætte børn og voksne, der faldt omkuld i hytten om aftenen. Og fire dage på ski uden uheld. Det var supert.

Der blev dog også tid til at lege lidt i sneen.

Så en eftermiddag "byggede" Rasmus en campingvogn i sneen.

Billeder fra St.Johan Østrig

Skøjtetur til Hammel onsdag den 25.februar

Fastelavnsfest fredag den 20. februar

Som tiden dog løber. Så var det blevet tid til igen at slå katten af tønden. I år blev Michael kattekonge og Danni blev kattedronning. Flere forældre var også mødt op - enkelte festligt udklædt.

Nye elever i Børne-og Familiehuset - et stort velkommen til begge

Onsdag d. 18. februar startede Danni i Børne-og Familiehuset. Danni er 13 år, og skal gå i den ældste gruppe. Danni har en meget avanceret mobiltelefon, der bare kan alt muligt. Så det var umuligt at få et billed af ham uden hans kære eje.

Mandag den 23. februar starter der en ny elev i Børne - og Familiehuset. Sebastian på 8 år skal gå i den yngste gruppe. Sebastian har været på besøg og blev vist godt rundt af Mikkel. Inden besøget havde de 4 drenge i klassen snakket grundigt om, hvordan man skulle tage imod en ny dreng. De kunne selv huske, hvor rart det havde været, at de ved deres første besøg, var blevet modtaget godt.

Tur ud af huset.

Tirsdag d. 27. januar var vi på vores tur ud af huset. Først besøgte vi Troldhøj i Gjern bakker, dernæst automobilmuseet i Gjern og Søhøjlandet.

Kunstudstilling på Silkeborg Kunstmuseum.

Fernisering på Kunstmuseet

Så er de sidste forberedelser gjort til den store udstilling. Værkerne er afleveret, og vi venter spændt på hvordan værkerne vil blive præsenteret på udstillingen. Vi vil naturligvis være der til ferniseringen fredag d. 23. januar.

Ridning

Mandag eftermiddag tager en gruppe af vores børn til ridning på Silkeborg Rideskole, Funderholme. Det er utroligt populært.

Denne hjemmeside bruger cookies for at kunne generere statistik over besøg. Du kan altid slette cookies, hvis du ønsker det. Læs mere her (pdf)